Die werk van Side by Side gaan voort

12 maart 2024 - Scherpenzeel, Nederland

Vorige week: om 20.00 uur s avonds staat de koffie klaar op de Vlieterweg… We hebben vergadering van Side by Side.

Wat mooi om met zoveel mensen de hoofden bij elkaar te steken en samen plannen te maken. Tijdens de vergadering waren Gijsbert en Coby vanuit het bestuur van Light for the Children aanwezig. Ook Jacolien, die 2 jaar geleden samen met Jarine het project van Side by Side is gestart, was bij deze vergadering. Daarnaast sloten Albert en Annette aan. Zij hebben veel connecties in Gobabis. Over hen straks meer….. Gijsbert opende de vergadering door te lezen uit de Bijbel en gebed. Het was een mooi Bijbelgedeelte uit Spreuken over God die alles regeert. Daarna hadden we een kort voorstel rondje op de planning staan. Dit duurde wat langer dan gepland, want we bleken elkaar allemaal op verschillende manieren te kennen 😉. Het was een voorstelrondje met veel verrassingen. Mooi om elkaar zo beter te leren kennen en te horen over de gezamenlijke passie in de gehandicaptenzorg.

Vervolgens blikten we terug op de reis die wij gemaakt hebben in februari. We deelden onze aangrijpende verhalen over wat we hebben gezien en ervaren in Afrika. Daarnaast hebben we uitgebreid gesproken over de kinderen van Side by Side die we ontmoet en in kaart gebracht hebben. Ook over de hulp die de kinderen nodig hebben, en wat de behoeftes zijn. Daarnaast hebben we gesproken over de kinderen met beperking die in het ziekenhuis worden achtergelaten. Dat er niemand is die naar hen omkijkt, en wat we eventueel voor hen kunnen betekenen.

We bespraken de stand van zaken: de 45 kinderen die in beeld zijn gebracht en dat er in de afgelopen weken weer nieuwe sponsors zijn bijgekomen. Het klasje wat gestart is en hoe het daar gaat.

Albert en Annette kennen de sloppenwijk op hun duimpje en hebben al veel gerealiseerd in Gobabis. Onder andere een project voor ouderen, een centrale hal voor de school, een opgeleide brandweer, etc. Annette is tropenarts en heeft in Botswana (een land naast Namibië) al eerder een centrum opgezet voor kinderen met een beperking. Ook in Gobabis hebben ze hier een aantal jaar geleden een begin mee gemaakt. Alleen toen konden ze er te weinig mensen voor vinden. Een jaar geleden hoorden zij van het project Side by Side, daar werden ze heel enthousiast van. Dat komt omdat het werken met de kinderen voornamelijk gedaan wordt door locals uit de sloppenwijk en zij trainingen krijgen van de Side by Side organisatie in Windhoek, de hoofdstad van Namibië. Zo zijn we in contact gekomen met Albert en Annette. Albert en Annette hopen in april naar Gobabis te gaan. Zij gaan zich dan richten op de vergunningen voor het gebouw en onderzoeken wat er mogelijk is qua subsidies. Voor het gebouw hebben we al een locatie op het oog, namelijk een veldje naast de school. Het zou mooi zijn wanneer kinderen met een beperking en reguliere kinderen op hetzelfde schoolplein samen spelen.

Aan het einde van de vergadering hebben we het met elkaar gehad over de korte en lange termijn doelstellingen. Daarnaast kwamen de website, sponsors, het klasje en het gebouw te sprake. Met elkaar hebben we afspraken gemaakt hoe we verder gaan. We zijn nu heel benieuwd wat het bezoek van Albert en Annette in april gaat opleveren.

Zoals we al eerder hebben gedeeld, is in Gobabis in de Light for the Children school al een groepje met kinderen van Side by Side gestart. Het gaat erg goed in het klasje en de kinderen worden hierin goed begeleid door Maria en Niclaas. We zijn elke week weer ontroerd van alle foto’s en filmpjes die we krijgen. De kinderen hebben het enorm naar hun zin. Er wordt geoefend met lezen, rekenen, kleuren, maar ook vegen en werken in de tuin. Er is uiteraard ook veel ruimte om met elkaar plezier te maken. Samen zingen, samen lachen en samen luisteren naar het voorlezen. Wat zou het mooi zijn als er een gebouw is en er ook voor de andere kinderen een mogelijkheid is om een fijne dagbesteding te hebben. We hopen dat dit snel geregeld is. Want ook de kinderen die niet naar de school kunnen komen worden niet vergeten. Derick en Florinda bezoeken deze kinderen en proberen ze de liefde en aandacht te geven die ook deze kinderen nodig hebben. Daarnaast brengen zij de kinderen die een sponsor hebben één keer per maand eten en kleding.

Er is echter ook verdrietig nieuws: Dauglas, één van de sponsorkinderen, is vorige week overleden. Hij was enorm vergroeid en wij schrokken zelf hoe hij eraan toe was toen we hem bezochten. Twee weken geleden is hij naar het ziekenhuis gebracht, maar helaas is hij een week later daar overleden. De sponsor van Dauglas hoopt zijn begrafenis te betalen. Wat zijn we daar dankbaar voor!
!
Ondertussen zijn er ook steeds weer kinderen bijgekomen die nog geen sponsor hebben. Deze kinderen hebben ook heel hard een sponsor nodig, zodat ook voor hen in hun basisbehoefte kan worden voorzien. Financieel is er ook nog veel nodig om het nieuwe gebouw neer te zetten. Bidden jullie mee voor het werk van Side by Side in Gobabis? De mentoren en kinderen hebben jullie gebed hard nodig!

IMG-20240312-WA0004IMG-20240208-WA0017IMG-20240220-WA0000IMG-20240306-WA0014IMG-20240208-WA0025IMG-20240215-WA0001IMG-20240305-WA0001IMG-20240311-WA0019IMG-20240306-WA0018IMG-20240215-WA0000IMG-20240212-WA0000IMG-20240229-WA0001IMG-20240213-WA0000IMG-20240311-WA0000IMG-20240306-WA0017IMG-20240311-WA0003IMG-20240215-WA0005IMG-20240218-WA0001IMG-20240210-WA0010IMG-20240208-WA0024IMG-20240306-WA0015IMG-20240229-WA0002IMG-20240222-WA0037IMG-20240215-WA0004IMG-20240204-WA0001IMG-20240215-WA0002IMG-20240307-WA0008IMG-20240311-WA0001IMG-20240206-WA0008IMG-20240212-WA0004

Jouw reactie