Ons is baie dankbaar

1 februari 2024 - Scherpenzeel, Nederland

Terwijl we deze blog typen hangen we in de lucht, boven Ethiopië. Nog steeds is alles onwerkelijk, en we hebben nog veel indrukken te verwerken.

Vanmorgen ging al vroeg de wekker….. We pakten de laatste dingen in, aten wat en zaten om 7 uur bij Gijsbertha en Jac-Louis aan de keukentafel. Onder het genot van een bakje koffie hebben we gepraat. We zijn zo dankbaar dat we deze weken bij hen in huis mochten verblijven. We hebben zoveel steun van hen gehad. Altijd was er op z’n tijd een bemoedigend woord. Er zijn naast alle mooie ervaringen ook veel moeilijke momenten geweest. En dan was altijd Gijsbertha daar met een luisterend oor, en met goede adviezen.  Jullie begrepen wat we meemaakten, en hoe confronterend alles voor ons was. Jullie leefden mee. Wat moeilijk dat nu ook het afscheid met Gijsbertha, Jac-Louis, de kinderen en Pieter en Corina dichterbij kwam. We hebben in korte tijd echt een band gekregen. Voor we afscheid namen gingen we eerst met elkaar in gebed. Om de beurt dankten we voor alles van de afgelopen weken. We hebben zo ervaren dat we dit niet alleen hebben gedaan, maar kracht kregen van God. Ook hebben we gebeden voor een voorspoedige vlucht. We hebben met elkaar gedankt voor alle sponsors die gevonden zijn, en of het werk voor deze kinderen gezegend mag worden. Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Een dikke knuffel voor iedereen en daarna op pad. We gaan iedereen enorm missen, en zullen al hun werk in Gobabis zeker blijven volgen.

Daarna op pad om nog in Windhoek wat souvenirtjes te kopen. We hadden niet zo veel tijd, want eerst even kijken hoe ver het rijden was naar het vliegveld…. Oeps we hadden maar een half uurtje in Windhoek. We doken de markt op. Wat een bijzonder sfeertje. Iedereen kwam direct op ons afgerend met allerlei spullen. De mensen vragen veel te veel geld, dus het was goed opletten. We begonnen ijverig met afdingen. Maar ja de tijd tikte door. Dus we kregen flinke stress. Snel maar wat dingen gekocht en eigenlijk veel te veel betaald…… Daarna rennend terug naar de auto en terug naar het vliegveld. Toen we daar aankwamen ging het heel voorspoedig. Auto inleveren, koffers weg en door de douane. Daarna was het weer wachten. Het blijft toch weer spannend als er zo’n grote reis voor ons staat. Via de intercom werd omgeroepen dat we een half uur vertraging hadden ivm dat het vliegtuig later was geland…. Daarna was het toch echt tijd om het vliegtuig in te gaan. Nog even genieten van de laatste zonnestralen …. Het weer gaat afkicken worden voor ons. We hebben alle dagen 35 graden gehad. ‘s Ochtends begint het met de heerlijke ochtendzon, en tot heel laat blijft het lekker warm en zwoel!

Het opstijgen was wel weer even wat spannend. Door het verschil in luchtdruk zakte het vliegtuig een aantal keren wat naar beneden. Wat een enorm lange vlucht. In Ethiopië hebben we een paar uur gewacht. We dachten lekker te gaan slapen….. Maar de ene na de andere zakkenroller kwam heel dichtbij langslopen. Dus in de waakstand even op een bankje gelegen. Daarna weer een eind lopen over het vliegveld op naar de 2e vlucht. Het lijkt wel alsof alle uren steeds langer duren. We hadden in Wenen een tussenlanding en moesten in het vliegtuig blijven…… Oeh dat was wel even pittig. Toch maar even vragen of Marielle wat frisse lucht mocht. Eigenlijk was dat niet de bedoeling…. maar vooruit, één iemand was toch zo lief om toch even bij een open deuropening te gaan staan, zodat Marielle wat frisse lucht kreeg…. Wat knap je daar van op! Vervolgens snel weer op onze plaatsen en wachten tot we weer gingen stijgen. Na een voorspoedige vlucht landden we in Brussel….. Wat zijn we dankbaar!

Thuis wachtte ons een warm welkom! Heerlijke croissants, smoothies, en lieve briefjes. In de koelkast heerlijk taart, en in het voorhuis een prachtige bos  bloemen. En wat een prachtige slinger is er gemaakt door alle logeetjes. WELKOM THUIS, en dan al die mooie kleurplaten met de foto's van de kinderen in de vliegtuigen. Hoe creatief gedaan zeg! Te lief!

We willen Gijsbertha en Jac-Louis enorm bedanken voor hun gastvrijheid. Elke dag weer hadden we gezamenlijke maaltijd, veel gesprekken, gebeden, en werd er met ons mee gedacht en advies gegeven. Het was een hele bijzondere ervaring om een kijkje te hebben in de levens van de Nederlandse gezinnen hier. Pieter en Corina waren onze naaste buurtjes, wat was dat gezellig! Mooi wat jullie opbouwen op jullie plot! Ook Kees en Linda ontzettend bedankt voor alles. Wat was het mooi om over jullie werk, en jullie roeping te horen. Hoe jullie met je gezin met 5 kinderen alles hebben achtergelaten om er te zijn voor de mensen in Gobabis en hen het evangelie te verspreiden. Wat mogen jullie mooi werk doen. Het was ook fijn om met Linda mee te gaan naar de shelter. We hebben genoten van de momenten bij jullie thuis: het zingen met elkaar op zondag en het eten bij jullie.

Wat hebben we enorm veel geleerd van deze reis. We zijn onder de indruk van de sloppenwijk en alles wat we daar zagen gebeuren. De mensen daar hebben zo weinig. En wat is het krijgen van voldoende eten en drinken daar elke dag weer een groot probleem. Maar ondanks dat zie je mensen die zo dankbaar zijn met kleine dingen. We hebben de afgelopen weken ook veel ellende gezien. Wat zijn we de zorg in Nederland weer extra gaan waarderen. Het was aangrijpend om te zien dat hier voor veel kinderen met een beperking zelfs geen eten, drinken en pampers zijn. Daarnaast vonden we het heel heftig om te zien dat deze kinderen dag in, dag uit bij hun hutjes liggen zonder gestimuleerd te worden in hun ontwikkeling. Wat zijn hun armen en benen enorm vergroeit.

We zijn heel dankbaar dat we alle bezoeken hebben kunnen afleggen en hebben kunnen kijken wat deze kinderen nodig hebben. We danken alle sponsors dat zij bereid zijn om voor een kindje te zorgen.. Begin van onze periode in Afrika waren er 8 sponsors en inmiddels zijn er ruim 35 sponsors. We hebben veel gebeden en konden ook vertrouwen dat er voor de kinderen een sponsor zou gevonden worden. Daarnaast kregen we gisteren avond een berichtje dat er nu al een bedrag van ruim 700 euro gedoneerd is aan eenmalige giften voor Side by Side. Wat een mooi begin in het sparen voor een nieuw gebouw. Allemaal hartelijk bedankt. We ervaren het als een verrijking om in Afrika te zijn geweest. Wat zijn we dankbaar voor alles wat we in Nederland hebben. Wat is de zorg voor kinderen met een beperking bij ons goed geregeld. We kijken er weer naar uit om er weer te zijn voor onze lieve logeetjes in Nederland. En we blijven zeker op verschillende manieren betrokken bij het werk van Side by Side in Namibië.

We waarderen het enorm wanneer jullie Side by side willen steunen met een eenmalige gift. Dit geld wordt gebruikt voor het realiseren van een gebouw waar deze kinderen dagbesteding hopen te gaan krijgen en gestimuleerd worden in hun ontwikkeling.
Dit kan op:
IBAN: NL 68 RABO 0109 1769 87
t.n.v. St. Light fort he Children Nederland
onder vermelding van: Side by Side eenmalige gift

IMG-20240201-WA0000IMG-20240201-WA0002IMG-20240201-WA0001IMG-20240130-WA0009IMG-20240201-WA0004IMG-20240201-WA0003IMG-20240201-WA0006IMG-20240201-WA0008IMG-20240201-WA0010IMG-20240201-WA0009IMG-20240201-WA0011IMG-20240201-WA0012IMG-20240201-WA0013IMG-20240201-WA0014IMG-20240201-WA0015IMG-20240201-WA0016IMG-20240201-WA0017IMG-20240201-WA0018IMG-20240201-WA0019IMG-20240201-WA0023IMG-20240201-WA0020IMG-20240201-WA0023IMG-20240201-WA0022IMG-20240201-WA0024IMG-20240201-WA0026IMG-20240201-WA0027IMG-20240201-WA0028IMG-20240201-WA0025IMG-20240201-WA0029IMG-20240201-WA0030IMG-20240201-WA0032IMG-20240201-WA0031IMG-20240201-WA0034IMG-20240201-WA0033IMG-20240201-WA0035IMG-20240201-WA0036

Jouw reactie